Model E46 jest to BMW z serii 3, produkowany od 1997 roku aż do 2007 roku w 5-ciu wersjach nadwozia tj. coupé, sedan, kompakt, kabriolet, kombi. Jest to następcą słynnej już BMW E36 przez co dzieli z tym modelem sporo części i rozwiązań. Samochód napędzają delikatnie zmodyfikowane silniki z E36 (takie jak 2.8 litra M52) oraz całkiem nowe motory. W  sumie dostępne jest aż 14 wersji silników benzynowych oraz 6 silników diesla.

Niestety BMW E46 wzorem wszystkich cnót to nie jest. Dobre prowadzenie, doskonała konstrukcja i rewelacyjne osiągi, niestety idą w parze z bardzo dużą ilością podzespołów, które mogą się zepsuć lub nadmiernie się zużywać.

Zdiagnozowanie przyczyny dość popularnego problemu w tym modelu, gdzie samochód nie chce odpalić jest karkołomnym zajęciem. Przyczyny mogą być bardzo różne, lecz występuje kilka powtarzających się usterek na które w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę.

Najczęstsze przyczyny nie odpalenia BMW e46

Najprostszą metodą ustalenia problemu jest pełna diagnoza komputerowa. Po podłączeniu się do komputera istnieje duża szansa, że pokażą się pewne błędy, które mogą nakierować na ewentualną przyczynę nie odpalenia samochodu. Można to zrobić na niemalże każdej stacji diagnostycznej. Gorzej kiedy na komputerze nie pojawi się żaden błąd.

  1. Rozładowany akumulator.

Polecamy w pierwszej kolejności spróbować podłączyć się do innego akumulatora na kablach na 40 minut lub na próbę spróbować odpalić na innym akumulatorze. Dużo osób miewa problem z akumulatorem w tym modelu, który nie chce zakręcić silnikiem pomimo, ze cała inna elektronika w tym radio działają normalnie.

  1. Uszkodzenia rozrusznika lub jego automatu wysprzęgającego.

Rozrusznik może być uruchomiony tylko na kilka sekund ciągłej pracy. Częste i długie próby kręcenia rozrusznikiem doprowadzają do spaleniea uzwojeń, wypalenia szczotek lub uszkodzenia automatu. W późniejszej próbach odpalenia uniemożliwi to start silnika.

  1. Nie działające świece żarowe.

Świece żarowe są potrzebne do rozruchu przede wszystkim w niskich temperaturach powietrza dolotowego. Jeżdżenie na uszkodzonych świecach zwiększa zużycie paliwa, obciąża dodatkowo rozrusznik i akumulator. W przypadku wszystkich popsutych świec samochód w pewnym momencie już nie odpali.

  1. Wadliwie działający sterownik świec żarowych.

Przekaźnik umożliwia przepływ prądu ze źródła energii (akumulatora) do danego układu (np. kierunkowskazów, świec żarowych). Przekaźnik w BMW e46 uruchamia się po przekręceniu stacyjki na pozycję „zapłon”, a czas jego włączenia jest zależny od czujników temperatury i przez nie sterowany. Zepsuty sterownik powoduje, że silnik nie chce się uruchomić lub uruchamia się z trudnością. Przed wymianą przekaźnika zalecamy w pierwszej kolejności diagnozować elementy elektryczne czyli sprawdzić przyłączenia elektryczne, styki i przewody – czy nie są powypalane, przerwane, utlenione bądź odizolowane. Gdyż w takim przypadku komputer nie zawsze wykaże błędy.

  1. Uszkodzona instalacja świec żarowych.

Często się zdarza, że uszkodzone są wiązki świec żarowych a dokładniej fajki w które wkręcane są świece. Pękniecie tej plastikowej części sprawia, że prąd nie jest w pełni przekazywany do świeć co uniemożliwia odpalenie samochodu. Inną przyczyną mogą być również ośniedziałe albo poprzerywane kable.

  1. Przytkany filtr paliwa (długo niewymieniany).

Często odkładanie wymiany filtra paliwa może doprowadzić do zapowietrzenia układu paliwowego lub jego zatkania. Początkowo można jednak zauważyć znaczny spadek mocy leczy w przypadkach skrajnych silnik może odmówić posłuszeństwa.

  1. Zepsuta pompa paliwowa.

W przypadku padnięcia pompy paliwowej silnik nie otrzymuje mieszanki a co za tym idzie nie może odpalić. Pompa w danym modelu jest dość wadliwą częścią, którą w pierwszej kolejności sprawdzają wszyscy mechanicy w tego typu problemach. Innym problemem w pompie paliwa może być brak napięcia przez ośniedziałe kable.

  1. Immobilizer

Najczęściej awarii ulegają transpondery, znajdujące się w obudowie kluczyka. Wtedy immоbіlіzеr blоkuје ukłаd zарłоnоwу lub kоmрutеr ѕtеruјąсу. W efеkсіе rоzruѕznіk ѕіę kręсі, аlе ѕаmосhód nіе chce zараlіć. Wystarczy wtedy wziąć zapasowe kluczyki i sprawdzić czy w tym przypadku samochód odpali normalnie.

Powyżej przedstawione zostały najczęstsze przyczyny unieruchomienia BMW e46. W większości tych przypadków jest możliwość sprawdzenia i wykluczenia sobie samemu przyczyn co z pewnością pozwoli obniżyć niepotrzebne koszty. W sytuacji braku błędów na komputerze po diagnozie oraz wykluczenia wszystkich najczęstszych przyczyn niemożności odpalenia silnika, prawdopodobnie usterka znajduję się gdzieś głębiej, a naprawa może być bardzo kosztowna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *