Bawarski producent samochodów marki BMW w swojej ofercie posiadana ogromny zasób różnych modeli silników. Z reguły ich głowice dysponują od 3 do 12 cylindrów, lecz inżynierowie różnie podchodzili do architektury silników od standardowych schematów v8 czy V12 po rzędowe benzyniaki, które cieszą się największą popularnością. Ogromny asortyment rodzajów silników oraz długość istnienia firmy doprowadziły do ogromnej ilości oznaczeń stosowanych na silnikach. Odnalezienie się w tej nomenklaturze często sprawia wiele problemów.

Umiejętność rozczytania kodu silnika bardzo ułatwia późniejszy jego serwis, gdyż wiele serwisów internetowych oferujących części zamienne lub tanie zamienniki pozwala dopasować części właśnie po numerze silnika. Jest to o tyle istotne, gdyż bardzo często zdarza się, że jeden typ silnika jest montowanych w różnych modelach samochodów a same silniki często zmieniają swoje parametry na przestrzeni lat, przez co również zmienia się ich kod.

Każdy właściciel samochodu marki BMW ma możliwość sprawdzenia kodu silnika na 3 różne sposoby.

Po numerze VIN

Numer VIN to unikatowy numer identyfikujący dany egzemplarz samochodu, którego rozkodowanie pozwoli uzyskać wiele informacji na jego temat. Jest on niczym numer PESEL przypisywany do konkretnej osoby.

Kod silnika jest zawarty zawsze w numerze VIN i można go rozczytać w różnego rodzaju dekoderach w intrenecie. Należy jednak uważać, gdyż między poszczególnymi dekoderami mogą występować pewne rozbieżności, dlatego najlepszą formą rozkodowania VIN jest kontakt z ASO BMW. Rozkodowanie VIN w ASO z reguły jest bezpłatne i zajmuje około 5 min, co więcej można tez się dowiedzieć sporo o historii swojego samochodu.

Numer VIN w BMW można sprawdzić w paru miejscach, w pierwszej kolejności znajduje się  wybity na prawej części przegrody wlotu powietrza, przy górnej krawędzi następnie na prawym wzmocnieniu bocznym, w tylnej części oraz jest wybity na nadlewie, na tylnej części korpusu. W nowszych modelach można go odnaleźć również w przedniej szybie pod wycieraczką.

Po tabliczce znamionowej

Na każdym silniku znajduje się tak zwana tabliczka znamionowa, której celem jest opisanie i identyfikacja jednostki napędowej. Modelach marki BMW kod silnika na tabliczce znamionowej zawsze zaczyna się do liter M lub N w tedy mamy do czynienia z silnikami standardowymi. Natomiast litera S oznacza silniki z działu specjalnego. Pierwsza cyfra która występuje po literze oznacza rodzaj silnika np. „6” to V8, a „3” to 6 cylindrów w rzędzie. Druga cyfra w kolejności to tak zwany kod techniczny. Kolejne znaki prezentują typ zasilania i pojemność skokową.

Na samochodach marki BMW umieszczenie tabliczko znamionowej z kodem silnika nie jest niestety standardem. Różni się ono zależnie od modelu lecz najczęściej powinna znajdować się przy lampie pasażera lub na głowicy.

W przypadku problemów z rozczytaniem numerów silnika przez diagnostę według polskiego prawa poniesiemy dodatkowe koszty związane z niemożnością rozczytania numerów. Należy w tedy udać się do urzędu komunikacji po skierowanie do rzeczoznawcy, który zbada przyczynę takiego stanu rzeczy. Opinia tak kosztuje w granicach 100 zł i pozwoli ona dostać skierowanie od urzędnika na nadanie i wbicie nowych numerów przez diagnostę. Nabicie nowego numeru silnika w Stacji Kontroli Pojazdów kosztuje około 49 zł.

Po podpięciu do komputera na stacji diagnostycznej

Możliwe jest również odczytanie kodu silnika po podpięciu się do niego za pomocą odpowiedniego komputera z programem. Wszystkie informacje zawarte są w sterownikach komputera pokładowego. Diagnosta po wpięciu komputera do sterowania jest w stanie rozczytać wszystkie informacje o danym samochodzie.

Rozczytanie kodu silnika może być niezwykle istotne w sytuacji kiedy chcemy dokupić odpowiednią część do swojego samochodu lub podczas kupna używanego samochodu.

Warto jednak pamiętać, że istnieje pewne ryzyko podczas zakupu samochodu z wymienionym silnikiem na inny model niż był pierwotnie zamontowany. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest kierowanie się oznaczeniami umieszczonymi na bloku silnika i zweryfikowanie ich z informacjami odczytanymi na komputerze diagnosty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *