Klocki hamulcowe mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego ich regularna wymiana jest niezwykle ważna. Jest to element wysoko eksploatacyjny co świadczy o ich wysokiej zużywalności, wymiana powinna następować średnio co 30 tys. do nawet 70 tys. kilometrów. Jednak bardzo ciężko jest określić precyzyjnie dokładnie terminy wymian, gdyż jest to zależne od bardzo wielu czynników.

 Sam wybór na Polskich serwisach internetowych i sklepach stacjonarnych jest ogromny dlatego wybierając klocki hamulcowe do BMW można porównywać z pośród produktów tańszych lub markowych. Należy pamiętać, że klocki hamulcowe wymienia się zawsze w komplecie na jednej osi, a ich rodzaj dobiera się do określonego modelu samochodu.

Oznaki zużytych klocków hamulcowych w BMW

Klocki hamulcowe ścierają się wyłącznie podczas jazdy chodź niewykluczone są uszkodzenia mechaniczne już podczas montażu. Na większości klocków hamulcowych znajduje się metalowa płytka czyli tak zwany czujnik zużycia. Działa on w taki sposób, że gdy warstwa ścierna zaczyna już być bardzo niska metalowa płytka zaczyna trzeć o tarcze i pojawiają się metaliczne dźwięki podczas hamowania lub zaczynają piszczeć.

W autach premiom stosowany jest elektryczny czujnik zużycia, który po starciu okładziny do minimalnej grubości zapala kontrolkę ostrzegawczą na desce rozdzielczej.

Innymi czynnikami, które powinny generować natychmiastową reakcję od wymiany klocków są: bardzo niska skuteczność hamowania oraz ściąganie na jedną ze stron podczas hamowania.

Kocki hamulcowe klasy premium

W tej kategorii znajdują się klocki hamulcowe które charakteryzują się najwyższym poziomem reakcji a zarazem skracają drogę hamowania do minimum, z reguły gwarantują brak pylenia i są dużo bardziej odporne na wysokie temperatury. Najczęściej ich okładzina jest z włókien ceramicznych lecz cena jest za to najwyższa.

  • JURID
  • FERODO
  • ATE
  • Stoptech
  • FERODO DS

Kocki hamulcowe o najmniejszym współczynniku pylenia:

Kocki te również charakteryzują się wysoką jakością i bardzo krótką droga hamowania. Są jednak skierowane do mniej wymagających użytkowników, którzy cenią sobie przede wszystkim komfort jazdy. Poprawiają one efekt czystego i cichego hamowania oraz ich najważniejszą cechą charakterystyczną jest brak pylenia i osiadania brudu na aluminiowych felgach. Do tej grupy możemy zaliczyć:

  • ATE (Ceramic)
  • Jurid (White)
  • Hawk (Ceramic)
  • BOSCH

Klasa średnia:

Klocki hamulcowe należące do tej grupy cechują się dobrymi właściwościami, zapewniając odpowiedni komfort hamowania i stosunkowo wysokie bezpieczeństwo. Jest to złoty środek w zależności cena/jakość. Wszystkie przedstawione przykłady niewiele się od siebie różnią budową techniczną. Zbudowane są najczęściej z płytki metalicznej oraz materiału ściernego nisko metalicznego, który charakteryzuje się stosunkowo głośną pracą lecz wysoką skutecznością, gdyż są wyprodukowane ze związków organicznych z metalem. Niektórzy producenci stosują również okładziny azbestowe, które dosyć szybko się ścierają lecz są za to bardzo ciche w ich skład wchodzą elementy szkła i węgla połączonych żywicą. Do tej kategorii można zaliczyć:

  • Textar
  • Brembo
  • EBC (Ultimax)
  • Road House
  • TRW
  • Ferodo Premier
  • ATE Standard
  • Jurid (Standard)
  • Zimmermann
  • Girling
  • Mintex

Budżetowe klocki hamulcowe:

W tej kategorii znalazły się najtańsze klocki hamulcowe, które posiadają certyfikat ECE R90 lub DOT co oznacza, że są zgodne z wszelkimi normami jakościowymi. Klocki charakteryzują się wymaganym przez UE poziomem hamowania lecz bardziej pylą w szczególności przy gwałtownym i dynamicznym hamowaniu. Mogą być głośne oraz bardzo szybko się zużywają. Najczęściej wyprodukowane są z wełny stalowej, drutu, miedzi i grafitu. Do tej grupy można z pewnością zaliczyć:

  • Maxgear
  • Starline
  • LPR
  • Vegga
  • Steinerhof
  • ABE
  • Kashiyama

Noname:

Klocki hamulcowe w tej kategorii najczęściej pochodzą z dalekiej azji i z reguły nawet nie posiadają nazwy producenta lub są podróbkami. Są najtańsze lecz ich jakość z reguły jest bardzo wątpliwa, co może stwarzać pewne niebezpieczeństwo na drodze. Zalecamy unikanie takich rozwiązań, chodź niestety na różnych aukcjach internetowych można spotkać sporo podróbek.

Na rynku istnieje też klika firma którzy potocznie nazywane są „pakowaczami”, czyli pakują produkty innych producentów do swoich pudełek. W tym przypadku bardzo ciężko jest przewidzieć jakiej jakości trafią nam się klocki. Decydując się na takie firmy często kupuje się kota w worku.

Ranking został podzielony na kategorie według wyżej wymienionej klasyfikacji, gdyż ma on porównać ze sobą przybliżone cechy produktów, a każdy producent ma swojego konkurenta. W takim zestawieniu da się również wykluczyć taki aspekt jak popularność producenta.

Ranking powinien przydać się wszystkim kierowcom samochodów marki BMW niezależenie od zasobności portfela i posiadanego modelu. Pokazuje również czego można się spodziewać po poszczególnych klasach klocków hamulcowych do BMW.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *