Sezonowa wymiana opon nie jest w Polsce wymagana przepisami ruchu drogowego, dlatego dosyć powszechną praktyką jest stosowanie tzw. opon całorocznych. Mają one wiele zalet, choć parametrami nie mogą konkurować z ogumieniem letnim lub zimowym. Pod tym względem charakterystyka opon wielosezonowych plasuje się gdzieś pomiędzy nimi. Jednak w obecnych czasach różnice coraz mocniej się zacierają, a całoroczne opony mogą skutecznie spełniać swoją rolę zarówno w lecie, jak i zimą. Nie odstają one znacząco od ogumienia sezonowego, ale posiadają też swoje ograniczenia. O wadach i zaletach opon całorocznych oraz ich dopasowaniu do BMW 3 Touring E46 dowiesz się z dalszej części niniejszego tekstu. Zapraszamy do lektury.

Zalety opon wielosezonowych

Opis walorów opon całorocznych zaczniemy od… ich głównej wady. Wciąż bowiem postrzegane są jako mniej bezpieczne od opon sezonowych, zwłaszcza zimą, gdy nawierzchnia drogi bywa śliska lub pokryta śniegiem. Trudno z tym dyskutować, bo tak faktycznie jest, jednak współcześnie producenci opon robią wszystko, by opony całoroczne jak najmocniej spełniały cechy zarówno letnich, jak i zimowych opon. Co za tym idzie, ogumienie wielosezonowe traci coraz mniej w kategorii „bezpieczeństwo”. Cykliczna poprawa jakości i bezpieczeństwa użytkowania opon całorocznych to tylko jedna, choć pewnie najważniejsza z wielu ich zalet. Kolejną jest brak konieczności wymiany opon dwa razy w roku i wizyt w stacjach wulkanizacyjnych. Wiąże się to przede wszystkim z ograniczeniem kosztów i oszczędnością czasu. Z oponami całorocznymi zbyteczne jest też przechowywanie drugiego kompletu lub nawet opłacanie kosztu takiego przechowywania, jeśli brakuje nam miejsca na cztery niemałe przecież opony samochodowe. Wielosezonowe „gumy” nie są już także domeną wyłącznie mniej znanych producentów. Obecnie nawet najbardziej rozpoznawalne marki oponiarskie produkują wielką ilość opon całorocznych, dlatego wybierać można również spośród takich potęg jak Michelin, Continental czy Pirelli. To także daje dodatkowe poczucie bezpieczeństwa użytkownikom.

Opony sezonowe czy całoroczne – niezbędna jest racjonalna kalkulacja

W tym miejscu, znając już kilka podstawowych zalet opon wielosezonowych, pojawia się pytanie o opłacalność ich użytkowania. Wydawać by się mogło, że wybierając opony, na których przejeździć można cały rok, robimy interes życia. Przecież zamiast dwóch, wystarczy zakupić jeden komplet, a ponadto odpadają koszty dwukrotnej wymiany u wulkanizatora. Owszem, jednak trzeba brać też pod uwagę, że opony użytkowane 365 dni w roku zużyją się znacznie szybciej niż komplet wykorzystywany przez połowę tego czasu. I oczywiście fakt, iż chcąc mieć bezpieczne opony całoroczne o parametrach łączących funkcjonalność opon letnich i zimowych, trzeba wybrać droższy model bardziej renomowanego producenta. Kluczowy staje się także sposób użytkowania i model posiadanego samochodu.

Jakie opony wielosezonowe do BMW E46

Dla przeciętnie prowadzącego kierowcy z samochodem o nieprzesadnie wysokiej mocy, opony całoroczne są wystarczającym rozwiązaniem. Suma ich zalet kompensuje wówczas braki względem opon sezonowych. Zwłaszcza wówczas, gdy jeździ się głównie w ruchu miejskim. Na częste dłuższe trasy zdecydowanie polecamy wybrać ogumienie sezonowe. Taki samochód jak BMW 3 Touring E46 wydaje się być pojazdem stworzonym do dłuższych tras i oferowanym przez producenta w wersjach o sporej mocy. Dlatego lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie osobnych kompletów opon letnich i zimowych. Jednak w przypadku wyboru wielosezonowych, warto zapoznać się z ofertą sklepu https://www.iparts.pl/opony/opony,WIELOSEZONOWE,sezo.html i postawić na jeden z kilku tysięcy oferowanych zestawów całorocznych skupiając swoją uwagę na wyborze znanego, renomowanego producenta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *