Nierówna praca silnika lub problem z uruchomieniem samochodu? Być może masz niesprawne cewki zapłonowe, które w przypadku wielbionych przez nas BMW są dość częstą przypadłością. Szczególnie gdy jesteśmy właścicielami samochodów  z silnikiem benzynowym to kłopoty z układem zapłonowym są powszechne. Nie łatwe jest sprawdzenie cewek zapłonowych i najlepiej by robiła to osoba z doświadczeniem. Nasze BMW może mieć jednak inną usterkę, a nieodpowiednie podejście może nas sporo kosztować.

Cewki zapłonowe

Czym jest i jak się z nimi obchodzić? W największym skrócie cewki zapłonowe to elementy układu zapłonowego, który odpowiada za dostarczenie energii elektrycznej. Gdy energia pozwala na przejście iskry na świecy zapłonowej dochodzi do połączenia mieszanki paliwa i następuje zapłon. Cewka zapłonowa musi być zamontowana ze 100 procentową dokładnością, ponieważ nieprawidłowy montaż może mieć wpływ na silnik i jego czas żywotności.

Skąd jednak mamy wiedzieć, że usterką w naszym BMW jest problem z cewkami zapłonowymi? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Częstą przypadłością jest nierówna praca silnika, która możemy obserwować podczas przyśpieszania lub postoju. Dodatkowym objawem będą problemy z jego uruchomieniem. W tym wypadku jednak warto jest najpierw sprawdzić akumulator. Jeśli w twoim BMW zauważysz jednak wzrost zużycia paliwa, to najpewniej cewki zapłonowe uległy awarii. Co ciekawe kłopoty z cewką zapłonową mogą się uwydatnić podczas deszczowych dni, gdyż jest ona bardzo wrażliwa na wilgoć.

A zatem jak sprawdzić cewki zapłonowe?

Jeśli problemem jest wypadanie zapłonów i brak pojawiającej się iskry na cylindrach to z pewnością system diagnostyki pokładowej to wychwyci i poinformuje nas o tym. Dzięki temu nie przegapimy tej informacji a kontrolka check engine wskaże usterkę. Jednakże w przypadku wypadania zapłonów, szczególnie w starszych modelach BMW problem może być niezauważony. Niestety czujniki odpowiadające za przekazywanie takich informacji są za mało czułe, a komputer pokładowy nie daje nam znać o problemie. By sprawdzić cewki zapłonowe można także zastosować pomiar oporności pierwotnego i wtórnego uzwojenia. Musimy zatem sprawdzić jakie jest połączenie pomiędzy napięciem a natężeniem prądu elektrycznego. Oporność, zwana też rezystencją, w przypadku pierwotnego uzwojenia powinna wynosić około oma do kilku omów w zależności od modelu naszego BMW. Natomiast uzwojenie wtórne będzie osiągało wartości od 800 omów do kilkunastu kiloomów, a prawidłowe wartości również uzależnione są od modelu samochodu.

W kwestii diagnostyki cewek zapłonowych, jeśli nie czujemy się na siłach warto pojechać do warsztatu, a tam doświadczony mechanik zajmie się naszym wozem. Jeśli jednak sami stwierdzimy usterkę warto jednak wybrać się do fachowca, który potwierdzi nasze obawy. Należy także pamiętać, iż przy zmianie cewki zapłonowej zaleca się również wymianę pozostałych części. W układzie zapłonowym będziemy musieli więc podjąć się wymiany także przewodów oraz świec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *