Piąta generacja BMW została zaprezentowana w 2005 roku. Otrzymał on fabryczny kod e90 dla samochodów typu sedan oraz e91 dla kombi. Wyglądem samochód przypominał poprzednią wersję dzięki długiej masce lecz nowa wersja zyskała bardziej agresywną i muskularną sylwetkę. Pomimo, iż model ten jest o 5 cm dłuższy oraz o 8 cm szerszy od BMW e46 to i tak nie doprowadziło to do zwiększenia masy pojazdu. Rok po premierze można było podziwiać wersje coupe oraz cabrio. W 2008 roku został przeprowadzony face lifting a samochód zyskał nowy charakter. Od samego początku oferta silników do bmw e90 posiadała pełen wachlarz typów do wyboru, zarówno  tych na benzynę jak i diesle. Dodatkowo mamy możliwość wyboru 4-cylindrowej lub 6-cylindrowej wersji.

Benzyniaki – 4- cylindrowe

N46

Silnik N46 cechuje się trwałą konstrukcją oraz silnym napędem, szczególnie jeśli mowa wersji 2.0. Niestety niektóre z tych e90 mają problem z systemem sterującym zmiennym skokiem zaworów ssących, odpowiedzialnych za zużycie paliwa. Valvetronic stosowany jest w wersjach 318i oraz 320i nie wpływa jednak na osiągi podanych silników. Bowiem zarówno 318i jaki i 320i są w stanie osiągnąć do 100 km/h w 8,8s oczywiście z zależności od uprzednio wybranej mocy, skrzyni biegów czy nadwozia.

N43

W BMW e90 dla wersji 318i i 320i pojawiła się nowa wersja silników N43. Jest ona nieco wolniejsza od swojego poprzednika N46, gdyż jest w stanie osiągnąć 100 km/h po ponad 9 sekundach. W silniku N43 niestety spotykane są problemy z cewkami zapłonowymi, które ulegają szybkiemu uszkodzeniu.

N45

Najbardziej popularną wersją tego silnika jest 320i, można nią bowiem w 8s osiągnąć do 100 km/h. Swoją szybkość zawdzięcza 173 KM, przez co osiąga najlepsze wyniki z silników 4-cylindrowych jednak częste uszkodzenia cylindrów są jej sporą wadą. Silnik N45 spotykany jest także w wersji 316i lecz ze względu na jego słabe wyniki (122 KM, osiągi około 11 s do 100 km/h) jest rzadko używany.

Benzyna w wersji 6-cylindrowej

N52

Podstawową wersją w BMW e90 silnika N52 był typ 323i. Posiadała od 177 do 203 KM. Pierwsze 100 km/h można osiągnąć po 7,4 s. Jest to jeden z pierwszych 6-cylidrowych silników oferowanych w e90. Po wersji 323i pojawiła się jej młodsza siostra – 325i, a następnie 330i, która pod maską miała 258 KM. Dzięki zwiększeniu liczby koni mechanicznych setkę można ujrzeć na liczniku już po 6,4 s. 330i jest polecany dla osób chcących zainwestować w instalację LPG.

N53

Charakterystycznym dla tego modelu jest bezpośredni wytrysk paliwa w wersjach 325i oraz 330i. Jest to wada dla uprzednio wspomnianych zwolenników instalacji LPG. 6,1 s potrzeba silnikowi o mocy 272 KM by pędzić 100 km/h. Wersja ma parę wad, m.in. kłopoty z zapłonem czy układem wytryskowym.

N55

Tutaj pojawia się nam nowa wersja 335i, która jako jedyna z opisywanych wcześniej silników ma ponad 300 KM, a konkretnie 306 KM. Jednak tak jak w poprzednich wersjach (N52 czy N53) pojawiają się typowe dla e90 kłopoty z pompą wytryskową czy cewkami zapłonowymi.

4- cylindrowy diesiel

M47

W silniku M47 mamy do wyboru wersję 318d oraz 320d. Pierwsza z nich rozpędza się ponad 10,5s na 100 km/h natomiast wersja 320d osiąga około 9s na 100 km/h. Typowym dla tego modelu są przypadki uszkodzenia klap w kolektorze ssącym.

N47

Silnik N47 jest następcą wersji M47 i można do spotkać w wersjach 316d, 318d i 320d. Wartą uwagi wersją jest 320d, która ma moc do 184 KM i rozpędza się do 100 km/h w około 8s. Należy jednak zwrócić uwagę na częste problemy z łańcuchem rozrządu, który położony jest po stronie skrzyni.

Diesel z 6- cylindrowym silnikiem

M57

Można powiedzieć, że to niezawodna jednostka, która w 6-cylindrowych dieslach pojawiła się już od samego początku. Podstawową wersją jest 325d (197 KM), następnie pojawia się wersja 330d (231 KM), która również zostaje zastąpiona nowszą wersją – 335d (286KM). Ta ostatnia ma do zaoferowania możliwość rozpędzenia się w 6s do 100 km/h.

N57

Produkowana od 2010 to najnowszy i najbardziej wydajny model w silnikach z dieslem dla BMW e90. W odmianie 330d można osiągnąć 100 km/h w 6s.

A zatem jaki silnik do  BMW e90?

Polecamy zdecydowanie zakup silnika benzynowego, w szczególności tych 6-cylindowych ze względu na większe osiągi. Tutaj szczególnie sprawdzą się wersje 323i oraz 330i. W przypadku diesli proponujemy także 6-cylindowe wersje z rodziny N57. Należy jednak pamiętać, iż nie tylko silnik będzie miał znaczenie przy ostatecznym wyborze modelu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.