Piąta generacja BMW została zaprezentowana w 2005 roku. Otrzymał on fabryczny kod e90 dla samochodów typu sedan oraz e91 dla kombi. Wyglądem samochód przypominał poprzednią wersję dzięki długiej masce lecz nowa wersja zyskała bardziej agresywną i muskularną sylwetkę. Pomimo, iż model ten jest o 5 cm dłuższy oraz o 8 cm szerszy od BMW e46 to i tak nie doprowadziło to do zwiększenia masy pojazdu. Rok po premierze można było podziwiać wersje coupe oraz cabrio. W 2008 roku został przeprowadzony face lifting a samochód zyskał nowy charakter. Od samego początku oferta silników do bmw e90 posiadała pełen wachlarz typów do wyboru, zarówno  tych na benzynę jak i diesle. Dodatkowo mamy możliwość wyboru 4-cylindrowej lub 6-cylindrowej wersji.

Benzyniaki – 4- cylindrowe

N46

Silnik N46 cechuje się trwałą konstrukcją oraz silnym napędem, szczególnie jeśli mowa wersji 2.0. Niestety niektóre z tych e90 mają problem z systemem sterującym zmiennym skokiem zaworów ssących, odpowiedzialnych za zużycie paliwa. Valvetronic stosowany jest w wersjach 318i oraz 320i nie wpływa jednak na osiągi podanych silników. Bowiem zarówno 318i jaki i 320i są w stanie osiągnąć do 100 km/h w 8,8s oczywiście z zależności od uprzednio wybranej mocy, skrzyni biegów czy nadwozia.

N43

W BMW e90 dla wersji 318i i 320i pojawiła się nowa wersja silników N43. Jest ona nieco wolniejsza od swojego poprzednika N46, gdyż jest w stanie osiągnąć 100 km/h po ponad 9 sekundach. W silniku N43 niestety spotykane są problemy z cewkami zapłonowymi, które ulegają szybkiemu uszkodzeniu.

N45

Najbardziej popularną wersją tego silnika jest 320i, można nią bowiem w 8s osiągnąć do 100 km/h. Swoją szybkość zawdzięcza 173 KM, przez co osiąga najlepsze wyniki z silników 4-cylindrowych jednak częste uszkodzenia cylindrów są jej sporą wadą. Silnik N45 spotykany jest także w wersji 316i lecz ze względu na jego słabe wyniki (122 KM, osiągi około 11 s do 100 km/h) jest rzadko używany.

Benzyna w wersji 6-cylindrowej

N52

Podstawową wersją w BMW e90 silnika N52 był typ 323i. Posiadała od 177 do 203 KM. Pierwsze 100 km/h można osiągnąć po 7,4 s. Jest to jeden z pierwszych 6-cylidrowych silników oferowanych w e90. Po wersji 323i pojawiła się jej młodsza siostra – 325i, a następnie 330i, która pod maską miała 258 KM. Dzięki zwiększeniu liczby koni mechanicznych setkę można ujrzeć na liczniku już po 6,4 s. 330i jest polecany dla osób chcących zainwestować w instalację LPG.

N53

Charakterystycznym dla tego modelu jest bezpośredni wytrysk paliwa w wersjach 325i oraz 330i. Jest to wada dla uprzednio wspomnianych zwolenników instalacji LPG. 6,1 s potrzeba silnikowi o mocy 272 KM by pędzić 100 km/h. Wersja ma parę wad, m.in. kłopoty z zapłonem czy układem wytryskowym.

N55

Tutaj pojawia się nam nowa wersja 335i, która jako jedyna z opisywanych wcześniej silników ma ponad 300 KM, a konkretnie 306 KM. Jednak tak jak w poprzednich wersjach (N52 czy N53) pojawiają się typowe dla e90 kłopoty z pompą wytryskową czy cewkami zapłonowymi.

4- cylindrowy diesiel

M47

W silniku M47 mamy do wyboru wersję 318d oraz 320d. Pierwsza z nich rozpędza się ponad 10,5s na 100 km/h natomiast wersja 320d osiąga około 9s na 100 km/h. Typowym dla tego modelu są przypadki uszkodzenia klap w kolektorze ssącym.

N47

Silnik N47 jest następcą wersji M47 i można do spotkać w wersjach 316d, 318d i 320d. Wartą uwagi wersją jest 320d, która ma moc do 184 KM i rozpędza się do 100 km/h w około 8s. Należy jednak zwrócić uwagę na częste problemy z łańcuchem rozrządu, który położony jest po stronie skrzyni.

Diesel z 6- cylindrowym silnikiem

M57

Można powiedzieć, że to niezawodna jednostka, która w 6-cylindrowych dieslach pojawiła się już od samego początku. Podstawową wersją jest 325d (197 KM), następnie pojawia się wersja 330d (231 KM), która również zostaje zastąpiona nowszą wersją – 335d (286KM). Ta ostatnia ma do zaoferowania możliwość rozpędzenia się w 6s do 100 km/h.

N57

Produkowana od 2010 to najnowszy i najbardziej wydajny model w silnikach z dieslem dla BMW e90. W odmianie 330d można osiągnąć 100 km/h w 6s.

A zatem jaki silnik do  BMW e90?

Polecamy zdecydowanie zakup silnika benzynowego, w szczególności tych 6-cylindowych ze względu na większe osiągi. Tutaj szczególnie sprawdzą się wersje 323i oraz 330i. W przypadku diesli proponujemy także 6-cylindowe wersje z rodziny N57. Należy jednak pamiętać, iż nie tylko silnik będzie miał znaczenie przy ostatecznym wyborze modelu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *